eu-omfattande leverans

Moderna & Klassiska Designermöbler

Vill Kor
De villkor till ett lyckligt äktenskap

Om oss
”Cult Furniture”, ”oss” och ”vi” avser ägaren av webbplatsen www.cultfurniture.com vars registrerade kontor ligger på Beacon House, South Road, Weybridge, Surrey KT13 9DZ. Vårt organisationsnummer är 7415993 och företaget är registrerat i Storbritannien. Webbplatsen ägs och underhålls av Cult Furniture Ltd.

”Du” och ”ni” avser webbplatsens användare. Genom att besöka och använda webbplatsen www.cultfurniture.com godkänner du Cult Furnitures integritetspolicy, som anges nedan. Om du inte godkänner villkoren i policyn skall du inte använda webbplatsen.

Betalning
Vi erbjuder följande betalningsmetoder: kortbetalning (Visa eller MasterCard), Bacs-överföring från en brittisk bank. Vi erbjuder tyvärr inte betalning med American express. Vi har de flesta varorna i lager och de skickas direkt efter beställningen, därför krävs full betalning vid ordertillfället.

Ordererkännande
Denna webbplats tillhandahåller information om våra produkter ger dig möjlighet att beställa dem. Godkännande av sådan beställning kommer att äga rum när vi bekräftar din beställning via e-post, såvida du inte avbokar din beställning enligt våra villkor nedan, vi inte accepterar den eller senare avbryter den enligt våra villkor nedan.

Nekade transaktioner
Vi behåller rätten att neka eller avbryta din beställning om något av följande gäller: Vi inte har kunnat behandla din betalning, eller om en bank eller betalningsleverantör avbryter betalningen vid ett senare tillfälle. 

Betalningen har gjorts genom bedrägeri eller på ett olagligt sätt. Varorna inte finns tillgängliga från vårt lager. 

Varorna inte längre finns tillgängliga från tillverkaren. 

Vi har genom felskrivning angett fel pris eller felaktig produktbeskrivning. Vi inte levererar till din adress.

Om vi har tagit emot fullständig/delbetalning för en beställning som senare avbryts så kommer betalat belopp återbetalas i sin helhet med samma metod (och i förekommande fall till samma betal/kreditkort som användes).

Om vi inte levererar till din adress
Om vi har tagit emot fullständig/delbetalning för en beställning som senare avbryts så kommer betalat belopp återbetalas i sin helhet med samma metod (och i förekommande fall till samma betal/kreditkort som användes

Beställning och leverans
När du har bestämt dig för en produkt väljer du färg, storlek och antal enligt dina önskemål. Sedan klickar du på ”lägg i kundvagnen” och följer betalningsinstruktionerna. Vänligen notera att om du betalar via banköverföring kommer vi inte att skicka varorna förr än pengarna syns på vårt konto.

Fraktkostnader kommer att visas vid ordertillfället och vi försöker ange exakta priser för detta. Dock behåller vi rätten att justera fraktkostnader eller produktpriser efter din beställning om vi upptäcker misstag i vår prissättning, om vi inte levererar till din adress eller om någon annan information som skulle påverka våra leveranskostnader uppkommer. Naturligtvis kommer vi att informera dig om detta i sådana fall. 

Dina varor levereras av en oberoende transportör. Förväntad leveranstid visas oftast på webbplatsen i dagar eller veckor. Den angivna tiden är endast en vägledning och kan variera beroende på många faktorer. När en vara är slut i lager eller tillfälligt otillgänglig av någon annan anledning kommer vi att meddela dig orderstatus och förväntat leveransdatum så snart som möjligt. Vi ansvarar inte för förseningar som uppstår på grund av det oberoende fraktbolaget. När dina varor har skickats kommer du att få ett spårningsnummer via e-post och kan med hjälp av detta spåra din beställning hos fraktbolaget. Kontakta oss om du inte har fått något spårningsnummer inom 3 dagar.

Informera oss inom 7 dagar efter att du fått denna bekräftelse ifall din beställning inte skickats, så att vi kan se närmare på ärendet och skicka dina varor så snart som möjligt. Vi ansvarar inte för att varor inte har skickats inom 14 dagar om du inte har informerat oss om att du inte fått leveransbekräftelse och spårningsinformation.

För att undvika tråkiga överraskningar rekommenderar vi att du alltid kontrollerar måtten på alla dörrar/ingångar innan du beställer stora möbler. Du hittar produkternas mått på varje produktsida.

Produkterna levereras em till dig av ett av de fraktbolag vi använder och dessa erbjuder maximalt två leveransförsök. Om du inte är anträffbar lämnar chauffören vanligtvis en lapp. Då måste du kontakta fraktbolaget för att boka ett nytt leveransförsök. Om leveransen misslyckas igen, på grund av att ingen finns på plats för att ta emot den eller att du har angett felaktig leveransadress, kommer du debiteras nytt leveransförsök till normalpris, även om frakten från början var gratis eller hade rabatterat pris.

Stora beställningar kan skickas på pall i stället för med kurir, beroende på leveransadressen och beställd kvantitet.

För beställningar innehållande 20 produkter eller mer är leveranstiden upp till 7 arbetsdagar till Storbritannien och 14 arbetsdagar till övriga världen.

Produktinformationens korrekthet
Alla produktspecifikationer, bilder och annan information som du finner på vår webbplats kommer från leverantörer, tillverkare, magasin, tidskrifter eller andra offentliga informationskällor. Vår avsikt är att all information på webbplatsen ska vara så exakt och aktuell som möjligt. Cult Furniture Ltd påstår eller garanterar inte att någon information som kan hittas på webbplatsen är korrekt, aktuell och/eller fullständig. Vi accepterar inte under några omständigheter ansvar för fel eller försummelse.

Cult Furniture kan inte hållas ansvariga för separata beställningar med samma färgval där nyansskillnader uppkommit på grund av variationer i vår fabriks färgsatser.

Varumärken
Alla designklassiker som säljs på vår webbplats är högkvalitativa reproduktioner. Vi säljer inte originalprodukterna men återger dem till högsta standard i samma stil som den ursprungliga designen.

Namnen Charles och Ray Eames, Harry Bertoia, George Nelson, Philippe Starck, Claudio Dondoli, Marco Pocci, Ross Lovegrove, Giotto Stoppino, Ziglam och Brook, Ferruccio Laviani, Achille Castiglioi, Pier Giacoma Castiglioni, Charles Trevelyan, Front och Jaime Hayon används enbart för att beskriva vad som kännetecknar varorna tillverkade utifrån deras design, inte som varumärken. Cult Furniture Ltd äger inte varumärkena för någon originaldesign.

Returer och återbetalningar
Om du vill returnera eller byta ut en vara måste du meddela oss inom 14 dagar efter mottagandet, antingen via e-post eller genom att ringa oss på +44 208 1856 960. Observera att vi inte erbjuder gratis retur, du står själv för alla transportkostnader i samband med returen. Om du vill returnera en vara från utlandet är du skyldig att samordna och betala för transporten.

Kontakta oss för returadress och skicka alltid med all orderinformation i paketet, eftersom vi inte kan behandla din retur utan detta.

Kontrollera att varan är i samma skick som när den togs emot innan du skickar din retur. Alla produkter måste returneras i fullt säljbart skick, vilket bland annat innefattar omärkt och oskadad originalförpackning. Kontrollera dina varor noga innan du slänger förpackningen, vi kan inte ordna upphämtning av varor utan förpackning. Om du inte behåller förpackningen är det ditt ansvar att se till att produkterna är förpackade på rätt sätt, vi tillhandahåller inga extraförpackningar. Varorna får inte vara använda eller ha monterats ihop på något sätt. Observera att vi endast kommer att försöka hämta dina varor två gånger, om du missar båda försök kommer det att vara ditt ansvar att ordna hämtning. Vi tar inte ansvar för varor som kommer bort eller skadas under transporten tillbaka till oss. Om du returnerar din vara via post rekommenderar vi att du använder en spårbar tjänst och får inlämningskvitto.

Cult Furniture Ltd förbehåller sig rätten att vägra återbetalning för varor som inte anses vara i säljbart skick.

Återbetalning kommer att ske inom 28 dagar efter att vi har godkänt din retur. Vi kommer inte att återbetala den ursprungliga fraktkostnaden.

Returer från kunder utanför Storbritannien
Cult Furniture kan inte ordna upphämtning av oönskade eller skadade varor hos kunder utanför Storbritannien. 

I de sällsynta fall där din vara är skadad eller på annat sätt felaktig ber vi dig att ordna leverans till oss. Vi kommer att betala hela fraktkostnaden när vi har fått ett kvitto som visar hela beloppet. Vi kommer även att be om ett spårningsnummer så att vi kan följa paketet.

När vi har tagit emot varorna kommer vi att fråga dig om du vill ha nya varor eller återbetalning av alla kostnader, inklusive dina utgifter för returfrakten. 

Vi återbetalar inga kostnader för returfrakt vid ångrade köp.

Skadade, defekta eller fellevererade varor
Inspektera ditt paket noga vid mottagandet. Om förpackningen är skadad eller öppen skall du ange "skadat" i signaturfältet på följesedeln (det gäller även de elektroniska apparaterna som används för signering). Du kan även välja att inte ta emot paketet och skriva "skadat" (varorna kommer att returneras till oss).

Om du efter att du öppnat paketet upptäcker att varorna är skadade, att det saknas några delar, att du fått fel varor eller att leveransen på något annat sätt är felaktig ber vi dig att omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected] eller telefon +44 208 1856 960. Vi kommer be dig att skicka foton på skadorna via e-post innan vi ordnar hämtning. Dessa skall skickas inom 3 dagar efter mottagandet.

Du måste meddela oss inom 3 dagar från mottagandet. Behåll alla förpackningar och instruktioner, och använd inte produkten på något sätt. Placera varorna i originalförpackningen inför hämtningen. Kontrollera dina varor noga innan du slänger förpackningen, vi kan inte ordna upphämtning av varor utan förpackning. Om du inte behåller förpackningen är det ditt ansvar att se till att produkterna är förpackade på rätt sätt, vi tillhandahåller inga extraförpackningar. Vi ordnar hämtning och ersättningsvaror så fort som möjligt. 

Hämtning kommer att ordnas mellan 09:00 och 18:00 måndag till fredag. Vi kommer att fråga dig vilken dag som passar innan vi bokar hämtningen. Du kommer därefter att meddelas en dag och tid för hämtningen, denna tid är bara en uppskattning och chauffören kan ibland bli sen. Observera att vi endast kommer att försöka hämta dina reklamerade varor två gånger, om du missar båda försök kommer det att vara ditt ansvar att ordna hämtning. 

Varorna kommer att kontrolleras när vi tar emot din retur. De måste vara kompletta, med alla förpackningar och instruktioner.

Retur av specialbeställningar
Specialbeställningar kan inte returneras eller bytas, såvida de inte är skadade eller fellevererade. Om du väljer att avbeställa innan leverans kommer du att förlora din deposition på 30 % av ordervärdet. Vi accepterar inga returer av specialbeställda varor efter att de har levererats, även om de är i säljbart skick. Dina lagstadgade rättigheter påverkas inte.

Garanti
Alla produkter har ett års garanti från tillverkaren. Detta är utöver dina lagstadgade konsumenträttigheter enligt brittiska Sale of Goods Act gällande defekta eller felaktigt beskrivna varor. Garantin omfattar inte följande: skador orsakade av kunden, normalt slitage, felaktig hantering, köparens förändringar av produkten, temperatur och väderförhållanden eller förlust av tillbehör inklusive knappar/kardborrband. Naturligtvis ger vi dig gärna råd och hjälper dig med eventuella frågor du har om din produkt.

Du kommer att äga varorna när vi har mottagit din betalning i sin helhet. Vi erbjuder inte någon kredit för tillfället. Du kommer få ett kvitto efter din beställning.

Att vi inte tillämpar något av dessa villkor kommer inte att påverka vår rätt att tillämpa resten av dessa villkor. Företaget har rätt att förändra villkoren, men sådana förändringar påverkar inte befintliga avtal som redan ingåtts.

Dessa villkor är föremål för brittisk lag.

Momsbefriad försäljning
Om du är momsregistrerad utanför EU kan vi dra av den brittiska momsen, på så vis sparar du över 20 % av våra angivna priser!

För att momsbefrielse ska gälla måste antingen:

Kunden vara ett momsregistrerat företag inom EU (exklusive Storbritannien). 

Faktureringsadressen måste vara adressen som är registrerad på momsnumret. Eller varorna skickas till en adress utanför EU (t.ex. till Norge eller Schweiz)

För att din beställning ska vara momsbefriad måste du registrera och kontrollera ditt momsnummer online innan beställning. Kontrollera att du är inloggad på ditt konto innan du försöker beställa varor online. När du har lagt till varorna i kundvagnen bör du alltid dubbelkolla att slutsumman är exklusive moms innan betalning.

Se till att dina betalningsuppgifter är korrekta innan du betalar eftersom vi tyvärr inte erbjuder återbetalning av moms på redan betalda beställningar.